מן העתונות

מהו שוק ההון


  מהו שוק ההון ?

השוק הפיננסי כולל מערכות שונות של בנקים, חברי בורסה, ברוקרים ומוסדות פיננסיים אחרים , הם קשורים ביניהם באמצעות מערכות תקשורת ממוחשבות ומתקדמות לצורך קיום אפקטיבי ויעיל של ענייניהם העסקיים . הבורסה לניירות ערך תופסת מקום מרכזי בשוק הפיננסי והיא למעשה מרכזו של השוק , אך השוק הפיננסי עצמו רחב-היקף וחורג הרבה מעבר לפעילותה של הבורסה , מכאן שהעסקות בשוק הפיננסי נעשות הן בבורסה והן מחוצה לה.
גופים עסקיים כמו גם פרטים , גופים ציבוריים וממשלות , משתתפים באופן אינטנסיבי בפעילות בשוק הפיננסי . שוק ההון מפגיש בין חברות הזקוקות למימון, לפרטים וחברות אחרות המעוניינים מצידם להשקיע את הונם כדי לייצר ערך כלכלי. אילולא היה קיים, לא היו יכולים היזמים לממש את ההזדמנויות העסקיות העומדות בפניהם ולפתח ולמכור מוצרים ושירותים חדשים מפאת העדרו של ההון הדרוש להקמת מפעלים.
התווך היעיל בין שתי הקבוצות האלו הוא מכשיר פיננסי הכרחי בכלכלה המודרנית והוא מאפשר לחברות חדשות ולחברות קיימות לייצר ערך כלכלי ורווחה כלכלית. 
עבור הפרט , מהווה השוק מקום שבו לחסוך בתכניות חיסכון שונות, לבצע עסקות מטבע ולהשקיע בניירות ערך בתקווה לקבלת תשואה נאותה תוך נטילת סיכון לספיגת הפסד.בעת הצורך יכול הפרט לקבל הלוואה לטווח קצר (כגון הלוואה בנקאית) או לטווח ארוך (כגון משכנתא). עבור החברה העסקית מהווה שוק ההון מקום לניהול שוטף של התזרים הכספי של החברה , ביצוע עסקות מטבע , מקור לגיוס הון לטווח קצר (כגון ע"י נטילת הלוואה בנקאית ) ולטווח ארוך (כגון ע"י גיוס הון בבורסה באמצעות הנפקת ניירות ערך) , ולהשקעה קצרת טווח של עודפי כספים שהצטברו בחברה באופן זמני. שוק ההון הוא גם המקום שבו נקבע, בסופו של דבר , שווי החברה. עבור הממשלה מהווה שוק ההון מקום לגיוס הון ולהזרמת הון לצורך שליטה על התקציב ולצורך ייצוב המשק והכוונתו.


תפקידו של השוק הפיננסי
תפקידו העיקרי של השוק הפיננסי הוא תיעול החיסכון במשק להשקעות יצרניות תוך הקצאה נכונה של החסכון להשקעות היצרניות המבטיחות ביותר . תהליך זה נקרא היווי ההון (CAPITAL FORMATION) , הוא תנאי ומפתח לצמיחה כלכלית
בטווח הארוך. השוק הפיננסי עושה זאת ע"י החלפת מקורות כספיים בניירות ערך:
החוסכים מעמידים כספם לרשות המשקיעים , כאשר הללו מנפיקים ניירות ערך תמורת כספי החוסכים. בחודשים ובשנים שלאחר גיוס ההון , מקבלים בעלי ניירות הערך תזרים כספי מציבור המשקיעים כתשואה על השקעתם .
הבורסה מהווה מרכז לפעילות הפיננסית במשק ובה נקבע מחירם של ניירות הערך תוך תחרות חופשית בין המשתתפים במסחר. עסקות הנעשות מחוץ לבורסה מתבצעות בדרך כלל במחירים הנזרים ממחירי ניירות הערך הנסחרים בבורסה.
התחרות בין החוסכים לקבלת התשואה הגבוהה ביותר (ברמת סיכון נתונה) והתחרות בין המשקיעים על המקורות הכספיים המיועדים לחיסכון יתועלו אל ההשקעות היצרניות ה"טובות ביותר", כלומר, ההשקעות שהרווחיות הצפויה מהן היא הגבוהה ביותר בכל רמת סיכון נתונה. המשקיעים בעלי תכניות ההשקעה האטרקטיביות ביותר יוכלו ליצור אצל החוסכים ציפיות לקבלת התמורה הגבוהה ביותר, ועל כן הם יהיו אלו שיעמדו בתחרות על גיוס אותם כספים. גיוס ההון נעשה כאמור , על יד הנפקת ניירות ערך. החברות שבאמתחתן תכניות ההשקעה האטרקטיביות יותר, תוכלנה לגייס את המקורות הכספיים באמצעות הנפקת ניירות ערך אטרקטיביים. 
(מקור שוק ההון וניירות הערך  - משה בן-חורין)

סוגי השווקים הפיננסיים
קימות מספר הבחנות לשווקים הפיננסים:

השוק הראשוני-  הוא שוק המשמש את החברות לגיוס כספים ובו נסחרים נירות הערך בפעם הראשונה ביום הנפקתם.
השוק המשני- הוא השוק בו נסחרים נירות ערך לאחר הנפקתם, בשוק זה הציבור קונה ומוכר את המניות
שברשותו.השוק הראשוני אינו חשוב יותר מהשוק המשני ולהפך פעילות האחד מאפשרת את פעילות השני ויש קשר הדוק
בניהם,כשהבורסה עולה יש יותר הנפקות אם שוק ההנפקות "חם" המניות נסחרות טוב יותר בבורסה.
חשיבותו של הוק המשני הוא בכך שהוא מאפשר לקונים ולמוכרים לבצע את עסקאותיהם במהירות וסחירות גבוהה בהעדר
סחירות או נזילות הייתה התענינות נמוכה.

ההבחנה בין שני השווקים היא מושגית ואין משמעותה שהם נמצאים במקומות פיזיים שונים. 

שוק הכסף- עוסק בעיסקאות פיננסיות לטווח קצר, כלומר עיסקאות בעלות זמן לפדיון של שנה לכל היותר למשל
אשראי עסקי הניתן ע"י בנק לבתי עסק לתקופה של מספר חודשים.

שוק ההון- שבו אנו נמצא את החוסכים שהם הספקים של כספי המימון ארוך הטווח ואת המשתמשים במימון ארוך
טווח זה כגון חברות המשקיעות בפרויקטים,הנפקות של מניות ואיגרות חוב ע"י ארוך. חברות דוגמא למימון לטווח
למרות שהמונח שוק פיננסי כולל הן את שוק הכסף והן את שוק ההון המונח שוק ההון נפוץ יותר בשימוש היום
יומי והוא משמש שם נירדף לשוק הפיננסי.

השוק המיידי– (SPOT MARKET) הוא שוק שבו נערכות עסקות לקנייה ולמכירה של ניירות ערך ונכסים אחרים כאשר ההסכם לביצוע המסחר (על כל התנאים הכלולים בו ) והמסחר עצמו נערכיים בהווה.

השוק העתידי– (FORWARD MARKET) הוא שוק שההסכם נעשה בהווה על פי תנאים הנקבעים בהווה אך המסחר עצמו יעשה בעתיד על סמך התנאים בהסכם.